u KONSANTRASYON NEDİR?
Konsantrasyon, bütün dikkatin
bir noktaya toplanması ve algının en yüksek performansına ulaşmasıdır.
“Konsantrasyon, bezginlik
duymadan fiziki ve zihni enerjiyi tek bir noktaya sürekli uygulama
yeteneğidir.”
Thomas Edison
Konsantrasyon süresi, kişiden
kişiye değişebildiği gibi; aynı kişide konu ve yapılan işe göre de değişiklik
gösterebilir. Genellikle sevdiğiniz, merak ettiğiniz, önemsediğiniz ve
yapabildiğiniz işlere daha uzun süre konsantre olabilirsiniz.
Derin konsantrasyon, dikkati
hiçbir şey üzerine yöneltmeden, zihni bu sabit dikkat halinde tutmaktan
ibarettir.
Günümüzde güçlü bir dikkat ve
konsantrasyon yeteneği giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Çünkü; yaptıkları
işe veya çalıştıkları konuya gerçekten iyi konsantre olabilenler, daha kısa
zamanda, daha çok konuyu, daha etkili bir biçimde öğrenebilmekte ya da sorunu
çözebilmektedirler.
“Başarının ilk kuralı
konsantrasyondur. Bütün enerjiyi bir noktaya yönlendirip etrafa bakmadan o
noktaya kilitlenmek gerekir.”
William Mahheus
Dikkat ve konsantrasyon
yeteneği, başarıya ulaşmak isteyen herkesin asla vazgeçemeyeceği bir
özelliktir. Bu yeteneğimizi sık sık çalıştırmak onun gelişmesi açısından çok
faydalıdır, çünkü düşünme kabiliyeti, kullanılmadığı zaman zayıflayan bir kasa
benzer.
Gelmiş geçmiş tüm zamanların
en büyük dahilerinden olan Leonardo da Vinci’nin göz kamaştıran başarıları ve
becerilerinin temel nedeni o an yaptığı işe tümüyle konsantre olabilmesiydi.
Ezber yeteneğini de herkesi
şaşırtacak derece geliştirmiş olan Da Vinci: “Öğrendiklerimizi niçin
belleğimizde tutamıyoruz?” sorusuna şöyle cevap veriyor: “Ortalama bir insan
görmeden bakmakta, duymadan dinlemekte, hissetmeden dokunmakta, tat almadan
yemekte, fiziki bilince ulaşmadan hareket etmekte, koku alma bilincine
ulaşmadan nefes almakta ve düşünmeden konuşmaktadır. Böyle bir ‘duyusal
körlükte’ belleğin evrenle ilişkisi kesilir. "
Etkili bir öğrenmenin ancak
beş duyunun çok iyi kullanılmasıyla mümkün olabileceğini tespit etmiş olan
Leonardo da Vinci, duyularını çok iyi kullanıyordu. Onunla ilgili şunlar
söylenirdi; “O yaptığı iş ne olursa olsun bütün duygularını ve duyularını o
işe odaklıyordu. Resim yaparken o kadar yoğunlaşırdı ki; adeta resmin dışında
hiçbir şeyi görmez, duymaz ve hissetmezdi. Kitap okurken gözlerini olabildiği
kadar açar, zihnindeki bütün hayalleri durdurur ve beynini tümüyle okuduğu
yazıya odaklardı. Müzik dinleyeceği zaman da müziğin verdiği zevki iliklerine
kadar hissederdi.”
Leonardo da Vinci’nin göz
kamaştıran başarı ve becerilerinin temel nedeni, o an yaptığı işe bütünüyle
konsantre olabilmesiydi. Çünkü başarının ilk kuralı konsantrasyondur. Her insan
büyük bir iç potansiyele sahiptir. Ancak herkes bu potansiyelden konsantre
olabildiği ölçüde yararlanabilir. Beyni tek bir konuya yoğunlaştırmak beyin
gücünün açığa çıkmasını sağlar. Beyninizi bir şeye tam olarak konsantre
edebildiğiniz anda bilinç ve bilinçaltının gücü birleşir ve hedefe yönelir.
İlgi neredeyse enerji oraya
akar. Konsantrasyon ilginin dolayısıyla enerjinin tek bir noktaya
odaklanmasıyla sağlanır. Fransa’nın eski başbakanlarından Clemencau “Saçımı
tararken yalnız saçımı düşünürüm.” der.
Ders çalışırken çabuk
sıkılmak, dinlerken ve okurken farkında olmadan hayal kurmak, çalışılan yerleri
yeri geldiğinde hatırlayamamak, dikkatsizlik sebebiyle hata yapmak, aldığımız
kişisel kararları uygulayamamak, büyük ölçüde dikkat yetersizliği ve yeterince
konsantre olamamaktan kaynaklanır.
u KONSANTRASYONU BOZAN ETKENLER
u Dikkat ve Konsantrasyonun
Geliştirilmesi için Öğrencilere Öneriler
u Çalışmaya istekli(motive)
olun. Eustace
Miller, Konsantrasyonu nasıl garantiye alabiliriz? sorusuna, “İlgi ve motivasyon ile.
Motivasyon ne kadar güçlüyse, konsantrasyon da o kadar kuvvetli olur.” Cevabını verir.
u Çok istenen ve gerçekleştirilebilir
bir hedef belirleyin.
u Fiziksel ihtiyaçlarınızı,
ders çalışmaya başlamadan önce giderin.
u Ders çalışma odanızın,
köşenizin veya çalışma masanızın düzenli ve sade olmasına özen gösterin. Burada dikkatinizin
dağılmasına neden olabilecek poster, teyp, bilgisayar, dergi ve gazete vb.
bulundurmayın. Unutmayın; dağınık oda, dağınık zihin demektir. Dağınık dahi, değerinin
yarısını kaybetmiş demektir.
u Dikkat ve Konsantrasyonun
Geliştirilmesi için Öğrencilere Öneriler
u Ders çalışırken TV, müzik,
bilgisayar ve telefon gibi dış uyaranlardan uzak durun.
u Okulda ve dershanede cam
kenarına, arka sıralara ve sizi konuşturacak kişilerin yanına oturmamaya dikkat
edin.
u Kendinizi iyi tanıyın. Ders
çalışmada en iyi verimi günün hangi zaman diliminde ve hangi yöntemle
çalışırsanız alacağınızı bilmelisiniz.
u Dikkat ve Konsantrasyonun
Geliştirilmesi için Öğrencilere Öneriler
u Görerek öğrenme, dikkat
eksikliği olan kişilerin daha çabuk öğrenmelerini sağlar. Bu nedenle,
öğrenirken görsel malzeme kullanın.
u Birini dinlerken yüzüne
bakmaya dikkat edin. Özellikle sınıfta öğretmenden ve tahtadan gözünüzü
ayırmayın.
u Küçük bir not defteriniz
olsun. Hatırlamak istediğiniz şeyleri buraya not edin; evde pano yaparak buraya
küçük notlarınızı yazabilirsiniz.
u Bir zaman diliminde
yalnızca tek bir iş yapın. İnsan aynı anda birçok işi yapabilir; ama bunların
içinden sadece bir tanesine odaklanabilir.
u Çalıştığınız konudan
sorular çıkarın ve sorulara cevap bulmak için çalışın.
u Bol bol su için. Çünkü
beynin en önemli 3 gıdası su, glikoz ve oksijendir.
u Dikkat ve Konsantrasyonun
Geliştirilmesi için Öğrencilere Öneriler
u Çalışma sırasında bir
şeyler yemeyin. Hele
hele çerez! Çekirdek çıtlatarak ders çalışan bir öğrencinin çalıştığı konuya
odaklanması çok zordur
u Çalışmada çeşitliliğe yer
verin. Uzun
süre tek ders üzerinde değil, değişik ders ve konular üzerinde çalışın. Bu
değişiklik motivasyonunuz üzerinde olumlu bir etki yapacaktır.
u Çalışma sırasında okuma,
yazma, anlatım ve uygulama gibi çeşitli etkinliklere yer verin. Bu çeşitlilik zihninizi olumlu
yönde etkiler.
u Belli aralıklarla tekrarlar
yapın.
u Birlikte çalışmak için
çalışma arkadaşları bulun ancak bu arkadaşlar dikkat süresi uzun, bilgi düzeyi
yeterli, çalışma ve öğrenme isteği yüksek kişiler olmalı ki; amacınıza ulaşmak
kolay olsun.
u Dikkat ve Konsantrasyonun
Geliştirilmesi için Öğrencilere Öneriler
u Gereksiz faaliyetlerden
(kıpırdanmak, el-kol hareketleri) kaçının. Kısa süreli konsantrasyona
sahip kişiler fazla hareketli, kıpır kıpır kişilerdir. Eğer onları
gözlemlerseniz, otururken el ve kollarını aşırı hareket ettirmek,
çevredekilerle konuşmadan duramamak gibi alışkanlıklara sahip olduklarını
görürsünüz. Konsantrasyon gücü yüksek kişiler sakin ve dingindir, gereksiz
hareket ve davranışlardan sakınırlar. Siz de enerjinizi korumak için gereksiz
hareketlerden kaçının; böylece soğukkanlı olursunuz, oto-kontrol mekanizmanız
güçlenir, konsantrasyonunuz artar.
u Projeniz hakkında spesifik
olun. Neyi
tamamlamak istediğinizden emin olun. Örneğin bir sınava çalışacaksanız, hangi
bölümleri bitireceğinizi ve bu bölümler için ne kadar zaman ayıracağınızı
belirleyin.
u Dikkat ve Konsantrasyonun
Geliştirilmesi için Öğrencilere Öneriler
u Kendinizi ödüllendirin. Bir işe başlamadan önce,
bitirdiğinizde kendinizi neyle ödüllendireceğinizi planlayın. Ödül, sizi
rahatlatan ve mutlu eden her şey olabilir. Sevdiğiniz bir yiyecek ya da içecek,
yürüyüş yapmak, bir arkadaşınızla buluşmak gibi... Büyük ve pahalı bir şey
olmak zorunda değil. Size keyif versin, yeter. Bu yöntem, motivasyonunuzu,
dolayısıyla konsantrasyonunuzu artırır.
u Yazarak zihin karışıklığının önüne geçin. Önemli bir şey yapmaya
çalışırken, zihninizi meşgul eden diğer şeylerin konsantre olmanızı
engellediğini düşünüyorsanız, bunları bir kağıda yazın. Yanına da bu sorunla ne
zaman ilgileneceğinize dair bir not düşün. Bu zihninizin diğer sorunlarla
dağılmasını önler, sizi psikolojik olarak rahatlatır ve o anki işinize
konsantre olmanızı sağlar.
u Dikkat ve Konsantrasyonun
Geliştirilmesi için Öğrencilere Öneriler
u “5 tane daha” yönetimini kullanın. Bir işin ortasındayken sıkılıp
vazgeçmek üzereyken “5 tane daha” egzersizine geçin. Okumaktan sıkıldınız mı,
“5 sayfa daha” okuyun. Sınava çalışıyorsunuz ve matematik sorusu çözmekten
sıkıldınız “5 matematik sorusu daha” çözün. Çalışmaktan sıkıldınız, “5 dakika
daha” çalışın. Bu stratejiyi uygularken zihniniz sıkılma noktasını aşar,
zihinsel sabır ve dayanıklılık köprüsü oluşturursunuz. Atletler yoruldukları
anda bu hisse yenilmeyip çalışmayı devam ettirerek başarı kazanırlar. Bu yöntem
size direnç kazandırır.
u İşinizi küçük parçalara bölün. Zaman alıcı büyük çaplı işleri
küçük parçalar bölerek tamamlarsanız bu, işin daha az yıldırıcı görünmesini
sağlar. Mesela bir sınava çalışıyorsanız, çalışacağınız kısmı parçalara bölerek
sırayla üzerinden geçin.
u Dikkat ve Konsantrasyonun
Geliştirilmesi için Öğrencilere Öneriler
u Bir şeyi ilk ya da son kez yapıyormuş gibi
hissedin. Bir
şeyi ilk kez ya da son kez yapıyormuşsunuz gibi düşünürseniz, o şeye daha
dikkatle odaklanır, konsantrasyonunuzu artırmış olursunuz. Bu, önceden
kaçırdığınız detayları yakalama, gözlem gücünü artırma ve yeni bakış açıları
geliştirme olanağı tanır.
u İşe tüm kalbinizle, istekle başlayın. Eğer isteksiz olursanız, bu,
yaptığınız işin kalitesine de yansır. Bir işi daha iyi yapmak istiyorsanız,
ilginizi esirgemeyin. İşin ilginizi çeken bir yanını bulmaya çalışın. Böylece
en sıradan işlerden bile keyif alırsınız.
u Dikkat ve Konsantrasyonun
Geliştirilmesi için Öğrencilere Öneriler
u “Gitme, Buraya Gel”
Stratejisi.
u Bu stratejiyi mutlaka
uygulamalısınız. Düşüncelerinizin ilgilendiğiniz konudan başka bir noktaya
kaydığını hissettiğiniz anda, “Bir dakika, hiçbir yere gitme, buraya gel” deyin
kendi kendinize. Örneğin tam ders çalışırken aklınıza aldığınız başka bir not veya
bir ödev, kız veya erkek arkadaşınız, veya karnınızın biraz aç olduğu veya bir
şeyler atıştırma gibi düşünceler gelebilir. Böyle bir durumda hemen kendi
kendinize, “hiçbir yere gitme, buraya gel” deyin. Ve hemen ilgilenmeniz gereken
konuyu düşünerek, konuyla ilgili kendi kendinize birkaç soru sorun ve bunları
cevaplamaya çalışın. Konuyla ilgili en son bölümün kısa bir özetini düşünün.
Veya konunun ana başlıklarını şöyle bir hatırlamaya çalışın ve elinizden
geldiğince dikkatinizi ilgilendiğiniz konuya toplamaya çalışın.
u Dikkat ve Konsantrasyonun
Geliştirilmesi için Öğrencilere Öneriler
u Dikkatinizi dağıtan konudan
uzaklaşmak için kesinlikle o konuyu düşünmemeyi düşünmeyin. Çünkü bu durum
gittikçe daha çok dikkatinizin dağılmasına sebep olur. Bir şeyi düşünmemeye
çalışmak, onun daha çok düşünülmesine sebep olur. “Şimdi fil düşünmeyeceğim”
diye bir düşünün bakalım ne olacak. Şüphesiz hemen aklınıza bir fil gelecektir.
Unutmayın, “fil düşünmemeliyim” diye düşünmek aklınıza filin gelmesini
sağlamaktan başka bir işe yaramaz.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u ZEN NEFES EGZERSİZİ
1. Dik ve rahat bir biçimde oturun. Çalışmaya
başlamadan önce gerekli motivasyonu oluşturun.
2.Dikkatinizi burun deliklerinizdeki hava
akışı ya da karnınızda toplayın ve nefesinizi kendi doğal akışına bırakın.
3.Bilinçli olarak birkaç derin nefes alın,
ancak nefesinizi zorlamayın.
4. Şimdi, bırakın nefesiniz kendi doğal
ritminde aksın. Ona bilinçli olarak müdahale etmeyin. Yalnızca nefesinizin
farkında olun.
5. Bırakın dikkatiniz nefesinizin değişen
ritmleri üzerinde odaklansın. Ve dikkatiniz dağıldığında onu nazikçe nefesinize
döndürün.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u Bu uygulamayı yaparken
nefeslerinizi sayabilirsiniz. Her nefes verişte bir sayı sayarak 1’den 10’a
kadar gelin ve sonra tekrar birden başlayın. Eğer dikkatiniz dağılırsa, tekrar
birden başlayın. Burada amaç herhangi bir yere varmak değil, tam anlamıyla şu
ana odaklanma kapasitesini geliştirmektir.
u Dikkatiniz dağılır ya da zihniniz donuklaşırsa
bundan dolayı azminizi yitirmeyin. Bu gayet normaldir. Zamanla dikkat
dağınıklığını çabucak yakalayıp dikkatinizi tekrar nefesiniz üzerinde toplamayı
öğreneceksiniz. En sonunda konsantrasyonunuz sabitleşecek ve bir an için
dağılsa bile yine istediğiniz noktada toplayabilir hale geleceksiniz.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
KENDİNİ HATIRLAMA
u Bu sözcükleri okurken okuduğunuzun farkında
olmaya çalışın.
Yaptığımız şeyin farkında olma
yeteneğimizi geliştirmek “kendini hatırlama” olarak adlandırılır. Bu uygulama
algı ve eylemlerimiz üzerinde ince ayarlar yapabilmemizi sağlar. Zihnimizi
sakinleştirir, netleştirir ve daha yaratıcı ve etkili seçenekleri görüp seçebilmemiz
için gerekli olan nitelikleri kazanabilmemizi sağlar. Bu farkındalıkla
yaşamınızı ulaşmak istediğiniz hedeflere doğru yönlendirebilirsiniz.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
Kendi kendinize şu ifadeleri
tekrarlayın ve sözü edilen eylemleri yaparken bunların farkında olmaya çalışın.
Başlangıçta farkındalığınızın süresi kısa olabilir. Bundan dolayı
motivasyonunuzu kaybetmeyin. Sabırla farkındalık sürenizi artırmaya çalışın. Bu
çalışma için başlangıçta belli zamanları ve belli aktiviteleri seçebilirsiniz.
u Nefes alırken, nefes aldığımı
biliyorum.
u Nefes verirken , nefes verdiğimi biliyorum.
u Dinlerken, dinlediğimi fark ediyorum.
u Dokunurken, dokunduğumu fark ediyorum.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u Kalkarken, kalktığımı fark ediyorum.
u Otururken oturduğumu fark ediyorum.
u Düşünürken, düşündüğümü biliyorum.
u Korkarken, korkumun farkında oluyorum.
u Neşelenirken, neşelendiğimi fark ediyorum.
u Niyetlenirken, niyetlendiğimin farkına
varıyorum.
u Başlarken, başladığımın farkına varıyorum.
u Okurken, okuduğumu fark ediyorum.
u Bitirirken, bitirdiğimi fark ediyorum.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
Zihninizi tam anlamıyla yaptığınız işe verin,
başka yerlerde gezinmeye başladığında kendinizi eleştirmeden, yargılamadan
zihninizi yalnızca geri getirin ve kendini hatırlama uygulamasına geri dönün.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
DİKKATİ YÖNLENDİRME
Gündelik yaşam içerisinde dikkatimiz sürekli
farklı şeyler üzerinde gezinir. Bu süreç genellikle bilinçli olarak kontrolümüz
altında değildir. Tamamen bilinçdışı bir şekilde zihnimiz oradan oraya
sürüklenir durur. Aslında belli bir anda dikkatimizi ancak sınırlı sayıda
noktaya odaklayabiliriz.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU GELİŞTİREN
TEKNİKLER
u Örneğin şu anda bu satırları okurken büyük bir
olasılıkla dışarıdaki sesleri duymuyordunuz. Ve şimdi dikkat ettiğiniz için
dışarıdaki sesleri duyabiliyorsunuz. Yine bu satırları okurken dizlerinizi
hissetmiyordunuz. Ama şimdi dikkatinizi yönelterek dizlerinizi
hissedebilirsiniz. Aslında kasıtlı olarak dikkatinizi belli noktalarda
toplayabilir ve yönlendirebilirsiniz. Aşağıdaki egzersiz bu konudaki
farkındalığınızı geliştirmenize yardımcı olacak. Bunu dilediğiniz şekilde
çeşitlendirerek geliştirebilir hatta bunu kendi kendinize oynadığınız bir oyun
haline de getirebilirsiniz.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
1.Bulunduğunuz mekanda etrafınızda bulunan
cisimlere dikkatlice bakın ve onları birkaç dakika tek tek inceleyin.
2.Dikkatinizi etraftaki seslere yönlendirin ve
bir süre dinleyin. Sesleri dinlerken etraftaki görüntülerin nasıl
bulanıklaştığına dikkat edin.
3.Şimdi bedeninizin çeşitli bölgeleri üzerinde
odaklanın. Bedeninizin oturduğunuz yere temas eden yerlerini hissedin. Sırayla
ellerinizi hissedin. Nefesinizi gözlemleyin, nefes alıp verdikçe ciğerlerinizin
nasıl inip kalktığını hissedin. Çevrenizdeki ısıyı hissedin. Burnunuzdan giren
havanın burnunuzda meydana getirdiği hisler üzerinde odaklanın. Bütün bunları
yaparken dikkatinizi nasıl yönlendirebildiğinizi ve bunun kendi elinizde
olduğunu fark edin.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
4.Şimdi gözleriniz açık
durumda sıkça gördüğünüz ve zihninizde kolayca canlandırabileceğiniz bir mekanı
hayal edin. O mekanın tüm detaylarını gözünüzün önünde canlandırın, zihinsel
olarak o mekanda dolaşın. Bunu yaparken bulunduğunuz yerdeki görüntülerin ve seslerin
nasıl silikleştiğini fark edin.
5.Yine gözleriniz açık durumda zihninizde bir
müzik parçasını ya da sesini çok duyduğunuz bir kişinin sesini veya dilediğiniz
herhangi bir sesi canlandırın. Onu bütün detaylarıyla duymaya çalışın.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
6.Geçmişte çok üşüdüğünüz veya sıcaktan dolayı
rahatsız olduğunuz bir zamanı hatırlayın. Bu hisleri yeniden yaşayın.
Ellerinizi soğuk bir suyun altına tuttuğunuzu hayal edin. Suyun soğukluğunu
ellerinizde hissetmeye çalışın. Çok sevinçli olduğunuz bir zamanı hatırlayın ve
o sevinç duygusunu yeniden yaşayın.
7.Şimdi dikkatinizi tekrar
bulunduğunuz mekana ve etrafınızdaki cisimlere odaklayın ve ardından zihninizde
başka bir mekanı canlandırın, bunu on kez tekrarlayın. Yani dikkatinizi bir
bulunduğunuz mekana bir zihninizde canlandırdığınız mekana odaklayın.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
8.Bu kez aynı şeyi seslerle yapın. Dikkatinizi
önce bulunduğunuz mekandaki seslere veya sessizliğe, daha sonra zihninizde canlandırdığınız
seslere ve konuşmalara yöneltin, bunu birkaç defa tekrarlayın.
9.Şimdi bedeninizi hissedin. Dikkatinizi
bedeniniz üzerinde odaklayın. Daha sonra geçmiş zamanda bedensel olarak
yaptığınız bir işi imgeleyin. Sonra tekrar şu an hissettiklerinize dönün. Bunu
birkaç kez tekrarlayın.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
ZİHİNSEL ÇAĞRIŞIMLARIN
İZLENMESİ
Rahat bir pozisyonda gevşeyin
ve gözlerinizi kapatın. Sessizce "bir" deyin ve zihniniz herhangi bir
düşünceyle kesilene kadar, tekrar tekrar "bir" demeye devam edin.
Kesilme anında, bir sonraki sayıyla devam edin ve yeniden kesintiye uğrayana
kadar o sayıyı tekrarlayın. "İki, iki, iki..." diye tekrar edin.
Sonra "üç, üç, üç..." Bu uygulamayı yaparaken, kesintilerin sıklığına
dikkat edin.
Bu uygulamadan amaç zihninizin
ne kadar sıklıkla farklı düşüncelerle bölünmekte olduğunu ve konsantrasyonun
ancak özel bir çalışmayla elde edilebileceğini farketmeniz içindir.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
BELLİ BİR CİSME
KONSANTRASYON
Konsantrasyon çalışmalarının
en temel metotlarından biri seçilen her hangi bir obje üzerinde belli bir süre
dikkatin odaklanmasıdır. Bu çalışma için her hangi bir obje seçin ve odanıza
çekilerek sakin ve sessiz bir şekilde o cismin karşısına geçip oturun.
Seçeceğiniz objenin bir mum alevi, kalem, bardak gibi küçük objeler olması daha
iyidir.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
BELLİ BİR CİSME
KONSANTRASYON
Hiç bir şey düşünmeden
seçtiğiniz objeye konsantre olun. Kısa bir süre sonra o eşya hakkında çeşitli
fikirler zihninize üşüşüverir. O eşyanın ismi ya da etiketi, gördüğü iş,
güzelliği ya da çirkinliği; onunla ilgili daha önceden edinmiş olduğunuz bir
çok düşünce zihninize gelmeye başlayacaktır. Bunlar geçmiş tecrübelerden
kaynaklanan önceden algılanmış fikirlerdir. Şimdi ise, bunlar o anki
tecrübelerinize engel olan şeylerdir. Bu fikirleri fark ettiğiniz anda, bırakın
uzaklaşıp gitsinler.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
BELLİ BİR CİSME
KONSANTRASYON
Siz karşınızdaki objeye
dikkatinizi yöneltin ve sadece onu düşünün bir başka düşüncenin zihninizi
bölmesine izin vermeyin. İlk başlarda dikkatinizi sadece o obje üzerinde
tutmakta oldukça zorlanabilirsiniz. Sabredin ve bu çalışmayı her gün en az 4 -
5 kez tekrarlayın. İlk alıştırmalarınızın süresi 1 dakika civarında olmalıdır.
Daha sonraları bunu 5-10 dakikaya kadar çıkartabilirsiniz.
Bu çalışmalarınızı iş
yerinizde, okulda ya da herhangi bir yerde de yapabilirsiniz.
Çalışmanız süresince
konsantrasyon isteğinizi canlı tutun. İçinizdeki yoğun konsantrasyon isteği
sizi başarıya yaklaştıracak en önemli etkendir.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
BELLİ BİR CİSME
KONSANTRASYON
Bıkmadan usanmadan bu pratik
uygulamayı sürdürün. Zaman içinde konsantrasyon yeteneğinizin hızla arttığına
şahit olacaksınız. Bu çalışmalar ileride başka alanlarda da size pek çok
yararlar sağlayacaktır.
Çevrenizde yapmakta olduğu bir
işe tamamıyla kendini verememekten şikayet edenler varsa, onlara da bu
alıştırmaları tavsiye edebilirsiniz.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
AYRINTILARA KONSANTRASYON
Metal bir tepsi alın.Bir
arkadaşınız size göstermeden tepsinin içine oniki adet obje koysun. Bunlar
tepsinin içine sığabilecek; kalem, makas, silgi, kitap, biblo, çakmak gibi
objeler olabilir. Sonra bunları bir bezle örtsün. Ve sizin önünüze getirsin.
Sonra siz, örtüyü kaldırın ve
30 saniye içinde bu tepside neler olduğuna bakın... Tepsideki nesnelerin
ayrıntılarına özellikle dikkat etmeye çalışın.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
AYRINTILARA KONSANTRASYON
Objeleri tekrar örtün ve
hatırladıklarınızı kaydedin. Özellikle o eşyaların ayrıntılarını ne derecede
tanımlayabildiğinize de dikkat edin... Bu alıştırmayı evinize gelen misafirlerle
eğlenceli bir oyun gibi de yapabilirsiniz. Uygulama yaptıkça, her seferinde
daha fazla eşyayı gözlemlediğinizi, daha fazla ayrıntıları zihninizde
tutabildiğinizi farkedeceksiniz. Çünkü dikkatinizi odaklamada gittikçe büyük
bir beceri geliştireceksiniz.
Siz sadece sabırla çalışın...
Başarının beraberinde geleceğine şahit olacaksınız.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
KENDİ KENDİNE AYRINTILARA
KONSANTRASYON
Az önceki alıştırmanın diğer
bir versiyonunu, tek başınıza da uygulayabilirsiniz.
Bu uygulamayı daha önce
bilmediğiniz bir odada ya da mağazada dolaşarak, çevrenizdeki eşyaları 30
saniye gözlemleyerek yapabilirsiniz. Daha sonra bulunduğunuz yerden ayrılarak,
gördüklerinizi bir yere not edin... Tekrar odaya ya da mağazaya dönüp kendinizi
kontrol edin. Raporunuzda ne kadar ayrıntı vardı? Sadece kapıların,
pencerelerin, elektrik prizlerinin sayısı gibi şeylere mi dikkat ettiniz?
Tavan nasıldı? Ya döşeme?
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
KENDİ KENDİNE AYRINTILARA
KONSANTRASYON
Bu alıştırmalar, eşyalar
hakkındaki kanaatlerinizi askıya alacak ve gözlem yapma becerilerinizi
keskinleştirecektir. Gördüklerinizle ilgili hükümlerimizi askıya alacak olursak
ve sadece gözlemleyebilirsek daha çok şey görürüz. Bu aynen bir TV kamerasının
bir odayı taramasına benzer.
Çevremizi izlerken çoğunlukla,
çevremizdeki eşyalarla ilgili önceden edindiğimiz ön yargılarımızla onları
gözlemleriz. Bu yüzden de çevremizi gözlemlerken, sürekli o ön yargılarımızın
penceresiyle kendimizi kısıtlarız. Bu da konsantrasyonumuzun bozulmasına
sebebiyet verir.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
Egzersiz amacı; konsantre olmayı öğrenmeyi
sağlamaktır. Nasıl
kaslar fiziksel egzersizlerle gelişirse, konsantrasyonda okuma egzersizleriyle
gelişir. Bunun için planınıza günlük en az 10–15 dakikalık okuma egzersizleri
koyun. Eğer okuma alışkanlığınız yoksa, önceleri çok sevdiğiniz yayınları
okuyarak işe başlayabilirsiniz. Bu yayınlar roman, hikaye, dergi olabilir. Daha
sonra yavaş yavaş düşünsel yazıları okumaya başlayın. Konsantrasyon düzeyiniz
bir ders süresi için 20–40 dakikaya ulaşınca ideal noktaya ulaşmışsınız
demektir.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
Egzersiz amacı; konsantrasyon sürenizi
geliştirmektir. Beyaz
bir A4 dosya kağıdına avuç içinizi geçmeyecek büyüklükte bir daire çizin. Bu
daireyi demir para kullanarak da çizebilirsiniz. Sonra dairenin içini kalemle
boyayın ve simsiyah duruma getirin. Yüzünüzü soğuk suyla yıkayın ve ortamı
havalandırın. Rahatsız edilmeyeceğiniz parlak bir ortam oluşturun. Siyah
noktalı beyaz kağıdı duvara asın. Sandalyede dik bir şekilde oturarak yarım
metre uzaklıktan kağıttaki şekle sabit bir şekilde bakın. Şekle bakarken
gözlerinizi kesinlikle hiç kırpmayın. Eğer gözleriniz çok sızlıyorsa,
gözlerinizi sadece bir defa kapatabilirsiniz. Eğer bir süre hiç zorlanmadan 5
dakika bakabilmeyi başarırsanız bu defa bir sonraki gün 6 dakika bakın.
Konsantrasyon sürenizi zamanla istediğiniz noktaya getirebilirsiniz.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
Egzersiz amacı; fiziksel olarak dinlenmenizi
sağlayarak derse konsantre olmanıza zemin hazırlamaktır. Bunun için; sırada düzgün
oturun. Sayacağım hareketleri yediye kadar sayarak yapın. Hareketi bitirince
nefes alıp verin. Hareketler: ayak parmaklarınızı bükün. Bacağınızı gerilene
kadar topuğunuzu yukarı kaldırın. Ayaklarınız yerden 30 cm aralıklı olarak,
kalçanızdaki adaleleri gerdirin. Midenizi içeriye çekin. Dirseklerinizi bükün
ve pazılarınızı sertleştirmeye çalışın. Omuzlarınızın kaslarını gerdirmeye
çalışın. Çene kaslarınızı oynatın. Alın kaslarınızı oynatın. Bu egzersizi ders
çalışırken yorulduğunuz zamanlarda rahatlıkla yapabilirsiniz.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU GELİŞTİREN
TEKNİKLER
Egzersiz amacı; yorulan
vücudunuzu rahatlatarak daha sonraki çalışma için konsantrasyona zemin
hazırlamaktır. Ders
çalışma sırasında ara verme zamanı geldiğinde ayağa kalkıp odanızın içinde
birkaç adım yürüyün. Gerinin. Derin derin nefes verin. Daha sonra boynunuzun
sağa sola çevirin. Eğilip düzelin. Yerinizde sekin. Sonra tekrar nefes alıp
verin. Ellerinizi belinize koyun. Sağa sola doğru ayaklarınız sabit olmak üzere
belinizden dönerek hareket edin, sonra tekrar nefes alıp verin. Bu hareketi
birkaç kez tekrar edin.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u TEK NOKTAYA BAKMA:
Ders çalışmaya başlamadan
önce, tek noktaya yoğunlaşarak “dikkati odaklama” çalışması yapın. Oturma
pozisyonumuzu aldıktan sonra, sağ elimize kaleminizi alıp kolunuzu uzatın.
Kaleminizin ucuna 30 saniye süreyle bakın. Gözleriniz tam olarak o tek noktaya
kilitlenmiş olsun. Bu uygulamayı ders çalışmaya başlarken, ara ara yorulduğunuz
veya dikkatinizin dağıldığı zamanlarda da (30 saniye süresini artırarak da) tekrarlayabilirsiniz.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u OKUMA HIZINIZI GELİŞTİRİN:
Bir araştırma, İnsan beyninin
1 dakikada 700 kelimeyi işleme kapasitesine sahip olduğunu ortaya koymuştur .
Otomobil kullanan bir sürücü hızı düşükken mi yoksa yüksekken mi bütün
dikkatini yola ve araca verebilir? Tabii ki, otomobilin hızının artmasıyla
doğru orantılı olarak sürücünün dikkat ve konsantrasyonu artar. Siz de okuma
hızınızı bu rakama(700 kelimeye) yaklaştırırsak, Okuma hızımız arttığı için,
onunla birlikte dikkat ve konsantrasyonumuz da artacaktır.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u KELİME ARAMA ÇALIŞMASI:
Herhangi bir okuma parçasında,
belirli bir süre içinde(Örneğin 2 dakika) önceden belirlediğiniz metinde çok
geçen bir kelimeyi bulup sayın. Verilen süre içerisinde kaç kelime bulduğunuzu
belirleyin. Başarı oranınızı bir deftere yazın. Bu tekniği sık sık
tekrarlarsanız yararını göreceksiniz.
u Yaşınıza uygun puzzle, satranç
tarzı oyunlarla ilgilenin.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u Gazetelerin hafta sonu
eklerinde verilen ‘farklılıkların bulunması’, ‘kelime avcılığı’, ‘sayı
avcılığı’, ‘çapraz bulmacalar’, ‘mantık bilmeceleri’, ‘atasözü bulma’, ‘sayı ve
sözcük eşleştirme’, ‘gizlenmiş nesneleri bulma’, ‘labirent’ ve ‘aynı şekli
bulma’ gibi oyunlarla ilgilenebilirsiniz.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u SU İÇMEK
Su içmenin birçok yararı
olduğu gibi, dikkat aralığını da arttırdığı kanıtlanmıştır. Ders çalışırken ve
önemli bir konuya odaklanmak istediğinizde yudum yudum su için. Masanızda
sürahi ile su dolu bir bardak bulundurma alışkanlığı edinin.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u NEFES
Ders
çalışmaya başlamadan önce ya da konsantrasyon arttırmak istediğinizde, birkaç
derin diyafram nefesi alın. Vücuda alınan oksijenin yüzde yirmi beşini beynimiz
kullanır. Diyafram nefesiyle beynimize daha fazla oksijen sağlamış oluruz.
Diyafram nefesi çalışma öncesi, yazılı veya sözlü sınav öncesi, stresli
durumlarda ve yatmadan önce uygulanmalı.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u ATEŞTEN SAYILAR
Rahat bir yere oturun.
Sırtınız dik dursun. Gözünüzü kapatıp beş kez derin nefes alıp verin.
Zihninizin temizlendiğini, sakinleştiğini hissedin. Durgun bir göl imgeleyin.
Nefes alıp vermeye devam ederken sayı saymaya başlayın. Bir sayısından
başlayarak beşer saniye arayla sayın. Saymakta olduğunuz sayıyı gökyüzünde
ateşle yazılmış gibi imgeleyin. Canlı, net ve parlak olarak görmeniz çok
önemlidir. Saymaya devam edin. Önce 20’ye kadar, daha sonra da 30’a, hatta 40’a
kadar arttırın.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u KONTROL ÇİZELGESİ
Ders çalışmaya başlamadan önce
saate bakın. Zamanı kontrol çizelgesi yapmak üzere not edin. Zihniniz dağılıp
konsantrasyonunuz bozulmaya, vücudunuz kıpırdanmaya başladığında hemen saate
bakıp zamanı çizelgenize not edin. Konsantrasyonunuzun zamanla artacağını fark
edeceksiniz.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u YANA YATIK “8” İŞARETİ
YAPIN.
Bu, bir şeye odaklanmak
istediğiniz her an kullanabileceğiniz basit bir egzersiz. Bir tahtaya ya da bir
duvara astığnız büyük bir kağıda yatık 8 rakamı (sonsuz işareti) çizin. Önce
sağ elinizle, sonra sol elinizle aynı anda. Kağıdınız yoksa, bu işlemi havada
parmaklarınızla da yapabilirsiniz. Önce büyük sonsuz işaretleri yapın, sonra bu
işaretleri giderek küçültün. Şimdi konsantre olmanız gereken işe başlamaya
hazırsınız. Herhangi bir şey yaparken konsantrasyonunuzu kaybettiğinizi
düşünürseniz hemen bu egzersizi uygulayın. Gözleriniz kapalı olarak da
yapabilirsiniz. Bu
egzersiz, hem sağ hem sol görsel alanları çalıştırarak beynin konsantrasyon
gücünü artırır.
u DİKKAT VE KONSANTRASYONU
GELİŞTİREN TEKNİKLER
u METAL TEMİZLİĞİ
Vücudumuzda birikmiş ağır
metalleri temizlemek de konsantrasyonumuzu ve hafızamızı güçlendirecektir. Bu
amaçla kullanılabilecek bir yöntem Prof. Dr. Mikhail Tombak’ın "İyileşmeyecek
Hastalık Yoktur" kitabında anlatılmaktadır. Bu sayede çocukların okul
döneminin başında yaz boyunca vücutlarında biriktirdikleri ağır metalleri
atmaları sağlanabilir. Bu yöntem, sabahları aç karnına ya da akşam yemeğinden
dört saat sonra boş mideye uygulanmalıdır. Bir çay kaşığı kadar ayçiçekyağı
ağzın ön kısmına alınır, şeker gibi ağzın içinde yarım saat çevrilir. Ağızdaki
yağ süre dolduktan sonra mutlaka tükürülmelidir. Tedavi on beş günlük kür
halinde uygulanabilir.
u KONSANTRASYONU ARTIRAN YİYECEKLER
Konsantrasyonu artırmanın bir
yolu da probleme daha geniş bir açıyla yaklaşmaktır. Hastalık kaynaklı
nedenleri yok tamamen yok ettikten sonra diğer fiziksel boyutlara da göz atmak
gerekir.
u Dinlenin ve enerji şarj
edin. Uykusuzluk
ve açlık konsantrasyonu yok eder; problem az beslenme ve az uyku ise, iyice
dinlenin ve bir kase salata yiyin.
u Karbonhidratları azaltın. Bazı insanlar çok fazla
rafine edilmiş karbonhidrat tükettiği zaman uykulu bir duruma girer. Eğer
karbonhidratlara karşı hassassanız, öğle yemeğinde ekmeği azaltın ve biraz
fazla protein ve sebze tüketin.
u KONSANTRASYONU ARTIRAN
YİYECEKLER
u Doğal Tatlıları Kullanın. Rafine şeker başlangıçta size
enerji verse de, bir süre sonra çoğu insanı zihinsel ve fiziksel olarak uyuşuk
bir duruma sokar. Gün içinde enerjiye ihtiyacınız varsa, çikolatalı bir gofret
yerine bir portakal, elma veya muz yemenizi tavsiye ederiz.
u B vitaminleri alın. Thiamine (bir B vitamini)
seviyenizi artırarak konsantrasyonunuzu sağlamak istiyorsanız, buğday ekmeği,
ceviz, fındık, fasulye, bezelye, süt, yağsız et, yeşil yapraklı sebzeler,
avakado, karnabahar ve ıspanak gibi yiyecekler yemelisiniz.
u Demir oranına dikkat. Demir eksikliğinin sebep
olduğu anemi, beyne kanın dolayısıyla oksijenin az gelmesi nedeniyle hafıza ve
konsantrasyonu etkilemektedir. Demir kaplarda pişirilmiş et, deniz ürünleri,
brokoli gibi yiyecekler yiyin. Doktor tavsiyesi ile demir içeren vitaminler de
kullanabilirsiniz.
u KONSANTRASYONU ARTIRAN
YİYECEKLER
u OMEGA 3 + E : Bebek ve çocuk uzmanı Profesör
Robert Winston’un yaptığı bir araştırma, balıkyağının özellikle disleksi
(öğrenme bozukluğu), egzama ve iletişim zorluğu çeken çocuklar üzerinde
olağanüstü etkileri olduğunu ortaya çıkardı.
BBC’de yayınlanan “Günümüzün
Çocuğu” adlı belgeselde, Profesör Robert Winston davranış bozuklukları gösteren
iki çocuğa günlük olarak belli dozlarda Omega 3 yağ asidi içeren balıkyağı
tabletleri vermiştir. Üç ay sonra her iki çocukta da önemli gelişmeler
gözlenmiştir. Saldırgan davranışlı olan çocuğun bu durumu olumlu yönde
değişirken, çekingen ve içine kapanık olan diğer çocuğun da dışa dönük bir hale
geldiği görülmüştür. Bu çalışma balıkyağının birçok probleme çözüm olduğunu
ortaya koymuştur.
u KONSANTRASYONU ETKİLEYEN
FAKTÖRLER
u Su Kaybı
Vücuttaki diğer organlardan
farklı olarak, beynin büyük bir kısmını (yaklaşık tahminen % 90’ını) su
oluşturmaktadır. Vücuttaki su eksikliği kişide baş ağrısı, yorgunluk ve çabuk
sinirlenme gibi sonuçlara neden olmaktadır. Bu sonuçlardan her biri sizden konsantrasyonunuzu
çalan, alıp götüren olaylardır.
u KONSANTRASYONU ETKİLEYEN
FAKTÖRLER
u Toksinler (vücudunuzdaki
zararlı maddeler)
Herhangi bir işle uğraşırken
neler atıştırdığınız konsantrasyonunuzu etkileyen en önemli faktördür.
Yediğimiz hafif hazır yemek ve çerezlerde en çok kullanılan 12 tehlikeli katkı
maddesini içeren “kirli düzine” diye bir liste vardır. Bunlardan iki tanesi en
çok dikkat etmemiz gereken maddelerdir. Çünkü bu iki tehlikeli madde her türlü
gevrekte, gazlı içecekte, sakızda ve yediğimiz birçok şekerlemede mevcuttur.
u KONSANTRASYONU ETKİLEYEN
FAKTÖRLER
u 1-) Mono Sodyum Glutamate
(MSG) çeşni
ve tat artırıcı dünyada 1950’lerde kullanılmaya başlamıştır. Bu madde hemen
hemen her türlü tuzlandırılmış çerezde, hazır yemeklerde, hazır çorbalarda, bisküvilerde,
soslarda, et suyu veya et suyu bulyonlarında, konserve ton balıklarında, donmuş
hazır yiyeceklerde mevcuttur. Şeker pekmezi fermantasyonundan elde edilmesinden
dolayı bu katkı maddesi migren, astım, egzema, barsak rahatsızlığı, kalp
çarpıntısı, dalgınlık, unutkanlık, çabuk sinirlenme, rahatsızlık ve
dikkatsizlik gibi durumlara sebep olur.
u KONSANTRASYONU ETKİLEYEN
FAKTÖRLER
u 2-) Aspartame suni tatlandırıcı şekerden
yaklaşık 200 kat daha tatlıdır. Aspartame diyet içecekler, kalorisi düşük
yiyecek veya diyet tatlılar, sakızlar, pasta ve şekerlemeler dahil tam 9000
yiyecek ürününde kullanılmaktadır. Bu madde de baş ağrısı, heyecan, çabuk
sinirlenme, depresyon, uykusuzluk, yorgunluk, baş dönmesi, hazımsızlık ve
çeşitli alerjik reaksiyonlar gibi çeşitli şikayetlere sebep olmaktadır. Ayrıca
bu maddenin beyin tümörü oluşmasına etkisiyle ilgili ön bulgular mevcuttur.
u Anthony Robbins diyor
ki; “Akıllı insan, bulduğundan daha fazla fırsatı
yaratandır. Kaderimizi kontrol eden üç karar vardır: neye odaklanacağımıza
karar vermek; bir şeyin bizim için ne anlam taşıdığına karar vermek;
istediğimiz sonuçları elde etmek için ne yapmamız gerektiğini bilmek.”
Etkili bir konsantrasyon
yeteneği kaderimizi belirleyecek kararlarımızı hayata geçirmede en önemli
araçlardan biri olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder