“Hastalık
yoktur; hasta vardır.”
Sözünden ne
anlıyorsunuz?
Eğitim
alanları
Hasta
hakları ve sorumlulukları
İlaçlar
Araç gereç
kullanımı
Rehabilitasyon
Tedavi planı
Beslenme ve
ilaç-besin etkileşimleri
Kişisel
bakım ve temizlik
Hastaneden
taburcu sonrası bakım
Ağrı
yönetimi
..
Hastalığa
karşı meydan okuma denemesi.
Hastalık,
akut yada kronik bir süreçtir.
Hastaya
yaklaşım, geleneksel tıptan beslenen, biyo- medikal yaklaşım
Modern
yaklaşım, mediko –psikososyal yaklaşım şeklinde ikiye ayırmak mümkündür
Hasta
eğitimlerinin aşamaları
Hasta, özel
bir öğrenci,
Hastaları
eğitmek, pedogojik düzeyde meydan okumaktır.
Özellikleri
itibari ile hetorejen yapı
Amaç; tıp
kültürü kazandırmak değil, günlük yaşamlarının düzenlenmesine yardımcı
olmaktır.
Kronik
hastalıkla yaşamak
Hastalığı
kabul aşamaları,yeni bir olgunlaşma deneyimi
İlk şok
İnkar
Başkaldırma
Pazarlık
Üzüntü, geri
çekilme
Sahte kabul,
Normal dışı
davranışların nedenleri
Korku, atak
geçirerek sakat kalma korkusu
Dışlanma
korkusu
Toplumsal
rol değişikliklerinden korkmak
Yan etkiler
karşısında dirençsiz kalma korkusu
Hastaların
duygusal tepkileriyle baş edebilme stratejileri
İlk şokla
baş etme, hastanın ne hissettiğini anlatmasına izin vermek, yardım ve cesaret
vermek, bilgi akışı, basitleştirmelerden yada emir kiplerinden arındırılmış
olarak verilmelidir.
İnkar ve
dirençle başa çıkma
İnkarla
karşılaşılan durumlarda hastanın en çok neyin tehdidi altında olduğu
anlaşılamaya çalışılmalıdır. Bilgi arkasından verilmelidir.
İnkar
belirtilerinin farkına varamamak,
hastanın sağlık personeli için hazırladığı tuzaktır
Pazarlıkla
başa çıkma
Pazarlık eden
hastaya sinirlenmek ve kısıtlamak yerine, hastayı onu dinlediğimizi gösterecek,
hastalıkla ilgili deneyimlerini dikkate alarak tedavi süreci ile ilgili küçük
değişikler yapma şansı vermeliyiz.
Tedavi
disiplinine giriş
Hastalıkları
olduğuna ikna edilmeliler
Bu
hastalığın ve sonuçlarının ciddi olabileceğini düşünmeliler
Tedaviye
uymanın yararlı olabileceğini düşünmeliler
Yan
etkilerin tedaviden daha değerli olmadığını düşünmeliler
Hastalığa
karşı atıflar ve denetim odaklarının ortaya çıkarılması
Hastalıklarına
verdikleri önem
Hastalıklarının
yol açtığı endişeler
Tedavilerine
güven düzeyleri
Hastaların
doktorlarından bekledikleri
Öz bakım
becerileri ve karşılaşılan zorluklar
Yarı
yönlendirici görüşme anlamına gelen bu soruların cevabı, bize konsültasyon
üstünlüğü sağlayacaktır.
İçsel
denetim
Hastalıkla
neden karşılaştıklarına dair duyulan inanç
Dışsal
denetim, kendi dışında neden arayışı
Hemşire-
doktor arasındaki en temel fark
Doktor,
hastayı genel bir popülasyonun parçası olduğunu düşünürken, hemşireler hastaya
birey olduğunu hissettirirler.
Hastayla
kurulan nitelikli terapötik ilişki tüm sürecin kontrol altına alınmasında bize
avantaj sağlar.
Unutulmamalıdır
ki, doktor tanı koyar hemşire tedavi uygulamalarını gerçekleştirir.
Akut tıp
Atak yada
alevlenme merkezlidir
Süratle
normale döndürme esastır
Hız ve
çabukluk temel amaçtır
Bu durumlar,
bütün konsültasyonların yüzde onunu içerir
Akut tıpta
hemşire modeli
Bir
algoritmayla hareket eder
Saatlik
günlük değerlendirme söz konusudur
Krizin
bastırılmasında direk bir faktördür
Kronik
hastalık
Çoğunlukla
tedavi edilemez
Akut
ataklardan ayrı sessizdir
Ağrı varsa
belirtiler kalıcı olma eğilimindedir
Hastanın
yakınmalarıyla biyolojik veriler arasında ilişki vardır
İlerleme
belirgin değildir, yaşamın tam ortasında yer alır
Kronik tıpta
hemşirelik
Hastalığı
dolaylı olarak kontrol ederler
Hastaları
eğitmek zorunda kalırlar
Sessizlik
dönemlerinde izleme sürer
Psikolojik
ve sosyal destek sağlamak zorundadırlar
Yeni bir
tıbbi kimliği benimsemek zorunda kalırlar
Geç
komplikasyonları ortaya çıkarmada uyanık ve dikkatlidirler.
Hemşirelerin
karşılaştığı en önemli sorun tükenmişlik ve nedenleri
Tükenmişlik,
fiziksel yorgunluk, yetersizlik duygusu, bireyin işine olan ilgisinin azalması,
duygusal ve psikolojik yıpranma şeklinde tarif edilebilir
Nedenleri
Ağır çalışma
şartları
Yüksek
beklentilere cevap verme zorluğu
Geleneksel
tıbbi ekolden yetişmiş olmaları
Sağlık
hizmetini yürütürken yalnızlık hissetmeleri
Mesleki
doyum
Sosyal ve
psikolojik nedenler
Verdiğinin
karşılığını alamama
Baş etme
önerileri
Durumun fark
edilmiş olması
Mesleki
motivasyonun yeniden gözden geçirilmesi
Meslektaşlarıyla
etkileşim içinde olması
İşinin
psikolojik yükünü azaltacak, küçük değişikliklerin listesini yapmak
İşine
verdiği değerin, ötekinde bağımsız olarak değerlendirilmesi
Özetlersek;
Eğitilenlerin,
eğitim sürecine aktif olarak katılmaları sağlanmalıdır.
Birey için
en uygun dil veya iletişim yolu dikkate alınmalıdır.
Bireylerin
okuryazarlık durumlarına uygun yöntemler seçilmelidir.
Özellikle
erişkin eğitiminde ilgili konuda bireylerin bilgi birikimi dikkate alınmalıdır.
Öğrenmeye ne
kadar hazır olduğu tespit edilmeli ve “öğrenebilir anlar” yaratılmalıdır.
Muhtemel
öğrenme engelleri saptanmalı ve yok edilmelidir.
Bireyin
fiziksel, bilişsel ve duygusal engellilikleri dikkate alınmalıdır.
Kültürel ve
dini faktörler dikkate alınmalıdır.
Yaş ve
gelişimsel faktörlere uygun eğitim verilmelidir.
Bireyin
öğrenme tercihleri göz önünde bulundurulmalıdır.
Hasta eğitim
stratejileri (atak sırasında)
Atak riski
olan durumları hastayla birlikte belirleme
Atağı
izleyen negatif algılamalar konusunda hastayla birlikte çalışma
Ciddi
atakları önleyecek çözüm seçenekleri önerme
Hasta
tarafından gerçekleştirilebilir hedefler belirleme
Hastaya
basit sorunları çözmeyi öğretme
Eğitimin
hedefi
Eğitim gören
kişiyi yönetmek, önderlik etmek, yol göstermek, etkilemek ve kalıcı davranış
değişikleri kazandırmaktır
Uygulanamaz
çözümler önermek eğitim değildir.
Pedogojik
işlev, eğitimle uygulama arasındaki temel katalizördür.
Gelecekte
uygulanmayacak herhangi bir kazanım boşuna bilgeliktir, yararsızdır ve kısa
sürelidir.
Hastalar,
hangi hareketleri yapacakları konusunda şüpheye düştüklerinde hatırlanmakta
güçlük çektikleri talimatlar yerine, başvuru kaynaklarına ihtiyaç duyarlar.
Onlara ne
öğreteceğim yerine, uygulayabilecekleri
ne öğretebilirim diye sorulmalıdır.
Örnek model
Bilgi verme,
rahatsızlık hakkındaki bilinçlendirme
Uygulama
konusunda yeterlilik kazandırma
Beklenmedik
senaryolar karşısında B,C,D planlarını yedekte tutma
Bilgi verme
kriterleri, soru sorma teknikleri, yarar sağlama biçimleri
Kapalı uçlu
sorular; cevabı evet yada hayır şeklinde verilebilecek sorulardır
Açık uçlu
sorular; tamamlayıcı ve sınırlandırıcı olamaya pedogojik diyalogu geliştirecek
sondaj içeren sorulardır
Bilgiye
dayalı sorular; didaktik bilgiyi ölçen sorulardır
Hastalığı
kavramaya dayalı sorular; hastalığı kontrol etmemize yarayan cevaplar içerir
Doğru kişiye
doğru bilgi
Kişinin, ne
bildiğini bilmeden bilgi vermek yarardan çok zarar getirir.
Mantıksal
açıklama, rasyonel kanıta dayalı
Benzetme ve
analoji, somutlaştırmak ve bağlantı kurmayı kolaylaştırır.
Genelleme,
evrensel olmaya vurgu yapar, umut aşılar, yalnızlık hissini ortadan kaldırmaya
yardımcı olur.
Duyarsam
unuturum, görürsem hatırlarım, yaparsam öğrenirim
Ayni dil
oluşturulmalı, terminoloji eşleştirmeleri yapılmalı
Yaparak
öğretmeli, en iyi öğrenme taklit yoluyla öğrenmedir
Problem
çözerek öğretme, önceden hazırlanmış algoritmalarla çözebilecekleri küçük
problemler vererek hastanın desteklenmesi sağlanmalıdır. Problem hastanın
ilgisini çekecek düzeyde olmalı ve gerçekleştirilebilir olmalıdır.
Eğitim
iletişimi içindeki tuzaklara cevap verme stratejileri
Yargıya
varma, güven inşa eder
Yardım-destek,
endişe giderir
Provake
edici sorular planlama, motive eder
Yorum
çerçevesinin tarif edilmesi
Çözüm-karar
odaklı olma
Nesnel bilgi
tarzında yanıtlama,genelleme içerir.
LEARN Yaklaşımı
Hastanın
problemle ilgili görüşlerini empatiyle dinleyin
Listen with
empathy the patients view to his/her problem
Doktorun
görüşlerini hastanın ifadeleriyle açıklayın
Explain the
patient on his/her words the view and opinions of the doctor
Doktor ve
hastanın görüşleri arasındaki farklılıklara saygı duyun
Acknowledge
the differences between the doctor and patients thoughts
Hastanın
beklentilerini karşılayan ve tıbbi, etik, yasal açıdan kabul edilebilir bir
çözüm arayın
Negotiate to
a common solution with medical, ethic, legal acceptability covering the
patients expectations
MS’te
Motivasyon
Hastayı
Motive Etme
Hastanın
Motivasyonunda Ana İlkeler
Eğer bir
miktar anahtar faktör değerlendirilir ve ele alınırsa hastalar büyük olasılıkla
MS için uygun terapiyi araştırırlar ve devam ettirirler
MS’in temel
doğası ve prognozu ile ilgili bilgi
Tedaviler ve
etkileri ile ilgili bilgi
Tedaviyle
ilgili kararlara dahil olma
Doktor ve
diğer hasta bakıcılarla iyi iletişim
Problemler
ortaya çıktığında dakik ve etkili destek
Sürecin
devamlı kontrolü
Uzman Hasta
Günümüzde
MS’li hastaların aradıkları:
Hastanın
Talep Ettiği Bilgi: Hastalık Süreci
Hastalar, MS’in temel bilgisine
ihtiyaç duyuyorlar, özellikle:
Mümkün
olabildiğince hastanın yaşına, başlıca semptomlarına ve yetersizliklerine göre
uyarlanan doğal gelişim aşamaları
Başlıca
klinik görünüm
Kötüleşmelerin
doğası
Dalgalı semptomların
diğer nedenleri
Sekonder
ilerleyen hastalık konsepti
Hastanın
Talep Ettiği Bilgi: Tedavi
Tedavi
seçeneklerinin farkında olma
(sınırlı
durumla ilgililik 7 uygulanabilirlik)
Hastalığı
hafifleten terapiler
Özel
belirtilerin semptomatik tedavisi
Rehabilitasyon
Tedavi
etkilerinin gerçeğe uygun anlaşılması
Muhtemel
faydalar
Olası yan
etkiler
Pratik
tedavi detaylar
Sorumluluk
gerekliliği
Ulaşılabilir
uzman desteği ve tavsiyesi
Hastayı
Bilgilendirme: Prensipler
Bilgiler:
Çeşitli
kaynaklardan ve farklı türlerde, formatlarda ve tarzlarda ulaşılabilir olmalı
Hastalık
seyri boyunca (özellikle ilk tanı koyulduğunda) çeşitli zamanlarda ve
ortamlarda sunulmalı ve teklif edilmeli
Açıkça
anlaşılabilir ve hastanın kendi dilinde olmalı
Hastanın
ihtiyaçlarına uyarlanmış olmalı
Hastayı
Bilgilendirme: Türler
Sözlü
Yazılı
Video
Bilgisayar
destekli
Yukarıdakilerin
tümüne hasta ulaşabiliyor olmalı
Hastayı
Bilgilendirme: Kaynaklar
Doktor /
nörolog
MS klinik
hemşiresi / sağlık hizmeti çalışanları / fizyoterapistler
MS derneği
(alan çalışanları, yayınlar, web sitesi)
İlaç şirketi
yayınları
Diğer
hastalar, aile, arkadaşlar
İnternet
arama motorları, örneğin Google
Cochrane
karar-alma web siteleri
Medya
Tedavi
Kararında Hastanın Katılımı (2)
Doktor:
Hastanın
karar alma sürecinde ne kadar aktif olmak istediğini belirlemeli
Hastanın
MS’le ilgili, mevcut tedaviler ve hizmetlerle ilgili bilgilerini
değerlendirmeli
Kararı
etkileyen zorlaştırıcı faktörleri değerlendirmeli
MS’le
ilişkili kognitfi bozulma
Depresyon /
anksiyete (öncelikli tedavi gerektirir)
Tedavi
Kararında Hastanın Katılımı (3)
Doktor:
Yaklaşımda
esneklik ihtiyacını fark etmeli
Hastayla
pratik çalışma ilişkisini kurmalı
Katılım
miktarının hastanın ihtiyaçlarını yansıtması gerektiğini kabul etmeli
Hastanın
Doktorla ve Diğer Sağlık Hizmetlileriyle İletişimi
Hastanın
motivasyonunu sürdürmede kritik
Doktorun
farkındalığını ve aktif katılımını gerektirir
Uzun-süreli
müdahelenin tüm yönlerini etkiler
Tedavi
seçenekleri ile ilgili kararlar
Tedavinin
sürekliliği
2 yönlü bir
süreç olmalı
Soru formu
kullanmayı dikkate almak
Bağlı Kalma
Başarısızlığı
Hastaların
üçte birinden fazlası, IFNB tedavisine 5 yıl içinde devam etmiyor
İlk 6 ay
içinde en yüksek devamsızlık oranı
Double-blind
(çift kör) klinik denemelerde devamsızlık oranı %7-30
Hemşirelerin
desteği, uyum üzerinde pozitif etki gösterdi
Terapiye
Bağlılığı Etkileyen Faktörler: Tedavi Sorunları
Semptom
dindirme / etkililik
Umulan
etkilerin gerçekçi şekilde anlaşılması
Yeni
kötüleşmeler veya yetersizliğin / kuvvetsizliğin ağrısız ilerleyişi
Yan etkiler
Hafifletme
ve rahatlık
Enjeksiyon
kullanabilenlerin sorunları
Kontrol
sıklığı
Hastanın
terapideki sorumluluğu
Fayda
beklentisi
Terapiye
Bağlılığı Etkileyen Faktörler: Genel
Zorlukların
üstesinden gelme yeteneğine kendi duyduğu inanç (öz yeterlilik)
Hasta
tarafından benimsenen başa çıkma stratejisi
Depresyon /
kognitif bozulma
Destek alma
derece
(doktor /
sağlık hizmeti ekibi / aile / hasta bakıcılar)
Belirgin
kılavuzlar ve tedaviye başlamada yardım
Problemlerle
ilgili dakik yardım
Başa Çıkma:
Bir Tanım
‘Kişinin kaynaklarını tüketen veya
aşan, özel dışsal ve/veya içsel ihtiyaçları yönetebilmek için kullandığı
sürekli değişen kognitif ve davranışsal çabalar’
Teoride Başa
Çıkma
Kronik bir
hastalıkla yüzleşen insanlar, bu yüzleşme sonucu ortaya çıkan stresi düzene
sokmak için çaba harcarlar (başa çıkma süreci):
Primer değer
biçme
Durumun
kişisel öneminin değerlendirilmesi
Sekonder
değer biçme
Mevcut başa
çıkma seçenekleri
Başa çıkma
stratejileri
Kognitif veya
davranışsal reaksiyonlar
Başa Çıkma
Mekanizmaları
Kontrol
Listesi: Başa Çıkma Yolları
Problem
odaklı
Kendini
suçlayan
Umutlu
düşünme
Sosyal
destek arayışı
Kaçınma
Başa Çıkma
Mekanizmalarını Güçlendirme / Öğretme
Hemşire
Müdahalesi Programı
4 haftalık
yoğun eğitim ve kendi kendine yardım stratejileri içeren ayakta tedavi gören
hasta programı
4 yıllık
takip
Semptom
yönetiminde anlamlı iyileşmeler gözlendi
Uyku
Yorgunluk
seviyeleri
Fakat öz
yeterlilik ve uyum üzerinde etki yok
Kronik
Hastalıklarda Başa Çıkma Süreçlerinin Farkında Olma
Çok çeşitli
stratejiler hastalar tarafından kullanılıyor
Etkililikte
çeşitlilik gösteriyorlar
Hastalığın
her basamağında farklı olması muhtemel ve sosyal durumlarla / destekle değişmesi
muhtemel (hastalıkla doğrudan ilişki zorunlu değil)
Hastaların
kişiliğinden ve eğitiminden etkileniyor, ama yaklaşım her zaman öngörülebilir
değil
Ters etkili
olabilir
Uzun-süreli
Yetersizliği Olan Hastalarda Motivasyonu Etkileyen Faktörler
Doğuştan
gelen öz saygı, dış görünüş
Aileden,
toplumdan, işverenden, sağlık hizmetinden aldığı destek
Eğitim?
Yeni
tedaviler / çareler için umut
Kader, din
Klinik
deneylere katılım
Toplumda işe
yarar bir rol sürdürme hissi
Ücretli veya
gönüllü çalışma
Klinik
deneylere katılım
Eğitim veren
öğrencilerle veya diğer hastalarla ilişki
Tedaviye
Bağlılığı ve Sağlık Hizmetleriyle Etkileşimi Etkileyebilecek Olan Başa Çıkma
Stratejilerinin Özel Yönleri
İnkar
Alternatif /
bütünleyici tedavilerin kullanımı
Yaygın (MS
hastalarının belki üçte ikisi)
Tek bir
hastada sıklıkla farklı türlerin kullanımı
Sıklıkla
doktorla konuşmama (%60 ?)
Eğitimle
önceden kestirilebilmesi kolay değil
Çoğunlukla
zararsız, ama her zaman değil ve sıklıkla pahalı
Doktorla
çatışmanın olası kaynağı (veya hasta tarafından böyle algılanıyor): doktorun
tutumuna çok fazla bağlı
Alternatif /
Bütünleyici Tedavinin Kullanımı
Alternatif /
bütünleyici tedavi kullanan hastalar:
Başka sağlık
problemlerinin de olmasına meyilliler
Ortalamanın
üstünde gelirleri var
Daha fazla
ayakta tedavi hizmetlerini kullanıyorlar
Bu gibi
tedavileri kullanmayan hastalara göre bakımda kişilerarası kalitenin daha
yüksek seviyelerine sahipler, çoğunlukla MS bakıcıları var.
Tedavi
Desteği: Anahtar Bakış Açıları
Problemlere
dakik ve etkili müdahele
İlaç yan
etkileri
Kötüye
gitmeler
Başka yeni
semptomlar – tedaviyle belki ilişkili veya hiç ilişkili değil
Uygulamadaki
sorunlar
Terapiyi
yönetme
Diğer,
örneğin; tatile gitme
Sürecin
sürekli gözlenmesi
Sağlık hizmeti ekibinin birkaç üyesinin
katılımını gerektiriyor
Sağlık
Hizmeti Ekibi Hastayı Nasıl Destekleyebilir?
Fiziksel,
mesleki ve konuşma terapileri, erkenden dahil edilmeli
Semptomların
dikkatli değerlendirilmesi (farklı tanılar)
Ulaşılabilirlik,
uzmanlık, konsültasyonlar
Beklentiler
Hastalar ve
rehabilitasyon klinisyenleri, hastaların beş en önemli amacından sadece
ikisinde anlaşabiliyorlar; hastaların daha yüksek beklentileri var
Eğitim
Semptom
yönetim kurslarına katılan 161 MS hastasının / aile üyelerinin %84’ü, bunun
sağlıklarını iyileştirmede onlara yardımcı olduğunu hissediyorlar
Çocukların
Psikososyal Gelişimi Üzerindeki Pozitif Etkiler
Engelli
kişilerin topluma daha iyi entegrasyonu ve onların ihtiyaçlarının anlaşılması
Aile içinde
hastalıkla ilgili açık iletişim
Orta başa
çıkma süreci ve anne babanın hastalıkla anlaşması
Eğer anne
babalar etkin bir şekilde hastalıkla başa çıkabilirlerse, çocukları kendilerini
hayatlarında kişisel problemlerle yüzleşirken bulduklarında, onlar için de
örnek oluştururlar.
Çocuklara,
hasta bir ebeveyne destek olma konusunda fazla yüklenilmemelidir
Çocuklar
için aktif destek
Özet
MS
hastaları, hastalık süreci ve tedavi seçenekleri ile ilgili bilgiye gereksinim
duyuyorlar
Çoğu MS
hastası, kendi tedavi kararlarına dahil olmayı tercih ediyor
Çeşitli başa
çıkma stratejileri MS hastaları tarafından kullanılıyor; onları anlamak /
tanımak motivasyon açısından yardımcı oluyor
Motivasyon,
depresyon, iş kaybı ve/veya gelir kaybı gibi semptomlar da dahil olmak üzere
çeşitli semptomlardan etkileniyor
Hasta
desteği, terapiye bağlılığı sürdürmede çok önemli
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder