Afazi Bilişsel Rehabilitasyonu
Afazi ‘
nin Tanımı
•
Sözel, işaretler ile veya yazılı bir şekilde iletişim
kurabilme veya bu şekildeki iletişimleri anlamlandırabilme yeteneğindeki
kayıplar .
•
Dil dominant hemisferdeki odaksal beyin yaralanması
sonucunda dilsel bozulma.
•
İfadesel
anlatım etkilenmenin en sık olduğu alandır.
Afazi :
El becerisi ile İlişkisi
•
Nüfusun 93% ü sağ elini dominant kullanır.
•
Sağ elini kullanan bireylerin %99u dilsel fonksiyonlar
için beyninin sol hemisferini kullanır.
•
Dilsel fonksiyonlar için, sol elini kullanan
bireylerin, %70i sol hemisferi, %15i sağ hemisferi,%15i iki hemisferi birden
kullanır.
Afazi ‘nin
Sınıflandırılması
İfade veya Akıcılık**
|
Algılama* veya Anlama
|
|
Broca (motor veya ifadesel)
|
Zayıf
|
İyi
|
Wernicke (algısal)
|
İyi
|
Zayıf
|
Global
|
Zayıf
|
Zayıf
|
* Okumayı içerir ** Yazmayı içerir
|
Parafazi
Kelime parçalarını veya kelimelerin tamamanının yanlış
yerlerde kullanılması. Bunlar arasında ağaşıdakiler bulunur:
Edebi veya Fonemik Parafazi:
benzeri sesler ( örn. “kalem” yerine “salem” veya “fen” yerine “ten”).
Sözlü veya
Semantik Parafazi : Kelimeler aynı anlam sınıfındaki başka bir kelime
yerine kullanılır (örn. “çatal” yerine “kaşık” veya “silgi” yerine
“kalemtraş”).
Broca Afazisi
Motor Afazi.
Sözel çıktılar ile ilgili problem; anlama fonksiyonu
sorunsuz kalır
Akıcı olmayan, tereddütlü, ve parafasik kelime
dağarcığı ve karşılaştırma adlandırma ciddi şelikde bozulmuştur. Yazım ciddi
şekilde etkilenmiştir.
•
İçsel-dışsal ön lob felci, algılamanın korunması ve
zayıf tekrarlama ile akıcı olmayan, çaba
gerektiren konuşma ile ilişkilendirilir.
•
İzli parafaziler ve artikuler hatalar ile
ilişkilendirilir ve genellikle telegrafik olarak tanımlanır.
Anomik
Afazi
•
Hafif motor afazisi
•
Sözel
çıktılarda sorun görünürken, anlama fonksiyonu zarar görmez.
•
Kelime bulmada zorlanma ve hafif artiküler hatalar
(genellikle sözel apraksi olarak bilinir.)
Transkortikal
Motor Afazisi
•
Felç ön lobda bulunur; Broca bölgesinin üstünde,
altında veya Broca ‘ nın içindeki korteks altı bölgesinde.
•
Akıcı olmayan (azalmış konuşma hızı ve sözel
çıktılarda azalmalar), iyi anlama ve tekrar yeteneği ile tanımlanır.
Wernicke Afazisi
•
Sensör afazisi
•
Dilsel girdilerde veya anlamada sorunlar.
•
Ciddi anlama sorunları ile akıcı konuşma, zayıf tekrar
yeteneği ve anlaşılmaz jargon; okuma yeteneği de cidde çekilde etkilenmiştir.
•
İlk Temporal girusun arka kısmındaki felç, akıcı
konuşma, zayıf algılama ve tekrar yeteneği gibi özelliklere sahiptir.
•
İşaretlenmiş parafazi ve neolojizm ile
ilişkilendirilir.
Transkortial
Duyumsal Afazisi
•
Sınır (dönüm noktası) felcinin perisilviyan konuşma
yapısını ( Broca ve Wernicke bölgeleri) arka beyinden izole etmesi.
•
Akıcı konuşma (neolojizm), zayıf algılama ve iyi
tekrar yeteneği ( olası ekolalya)gibi özelliklere sahiptir.
İletim
Afazisi
•
Parietal operculum (arcuate fasciculus)I insula veya
supramarjinalgirusun içindeki felç, konuşma dilinin terkarında tutarsız
bozulmalar ile ilişkilendirilir.
•
Kelimeleri hedef alan edebi parafazi (doğru kelimeyi
bulana kadar).
Global
Afazi
•
Motor ve duyu afazisi
•
Girdi (dili anlama) ve çıktılarda (sözel ve yazılı)
sorunlar.
•
Klişe ve tekrarlı hazır sözler dışında mimik ile veya
sözel iletişim yoktur.
•
Okuma ve yazma yeteneği etkilenir.
•
Anlama zorlanmaları nedeni ile rehabilitasyona uygun
adaylar değillerdir.
•
Hafiften ciddi dereceye kadar dilsel bütün
fonksiyonlarda bozulmalar ile bütün MCA bölgesini kapsar.
•
İnme sonrası için birçok konuşma ve dil terapisi
çalışması.
•
Robey (1998) bir meta analiz çalışmasında SLT nin
akutsal olarak kayda değer kronik olarak da daha az ama önemli etkisi olduğunu
bulmuştur.
•
Küçük örneklem ve rastlantısallaştırılmamış denemeler
nedeni işe çalışmaların çoğu zayıf kalitededir.
a)
SLT nin Afazi üzerindeki Etkinliği
•
Bhogal ve diğerleri (2003) 8 adet RCT yi eğitimli
terapistlerin SLT uygulaması ve SLT uygulanmaması etkinliklerine göre
karşılaştırmıştır.
•
4 adet RCT terapi sonrası konuşma ve dilsel gelişim
gösterirken 4 adedi göstermemiştir. Terapinin yoğunluğu ve etkinliği
araştırılmıştır.
•
Toplam 98.4 saatlik terapi sonucunda, 11.2 ortalama
haftada pozitif RCT ortalama olarak haftalık 8.8 saat verilmiştir.
•
Negatif denemeler ise, toplam 43.6 saat içinden 22.9
ortalama hafta için; 2 saat/haftalık ortalama vermektedir.
•
Daha kısa bir period için daha yoğun terapi
uygulanması; zaman yeterliliği.
c)
Afazi
Eğitimlerinde Eğitimli Gönüllüler
•
5 adet RCT, SLT sunarak eğitimli gönüllüleri incelemiş
ve önceki çalışmalar ile benzer sonuçlar bulmuşlardır.
•
Birçoğu, kısıtlı SLT kaynakları için önemli bir
yardımcı rolü oynamaktadır.
ÇALIŞMA
•
Başlangıcından 2-12 hafta geçmiş 121 adet erkek afazi
hastası.
•
12 hafta boyunca ertelenmiş olarak veya normal SLP ile
tedavisinin rastgele olarak evde eş,arkadaş veya yakın tarafından verilmesi.
•
Terapi 12 haftalık bir süreçte 8-10 hafta verilir.
•
12 haftalık SLP Rx ertelenmiş olandan daha iyidir ama
ev terapisinden önemli ölçüde bir değişiklik gözlenmez.
•
Ertelenmiş grup 12 hafta daha sonradan
yetişebilmiştir.
•
Eğitilmiş gönüllüler SLP tedavisne etkili birer yardım
sunabilirler.
d)
İnme
Sonrası Afazi için Grup Terapisi
• Grup terapisi kısıtlı dil kaynaklarının
geliştirilmesinde ve hastaların sosyal iletişime cesaretlendirilmesinde
potansiyele sahip bir yoldur. (Wertz ve diğerleri 1981; Elman &
Bernstein-Ellis 1999).
ÇALIŞMA
•
Başlandıcından 4 hafta geçmiş 67 adet erkek inme-afazi
hastası.
•
Rastlantısallaştırılmış olarak 4 saat/haftalık
Bireysel SLT veya Grup Terapisi
uygulanmıştır.
•
Bireysel tedavi gören hastalar yazma konusunda daha
iyi bir gelişim göstermiştir.
ÇALIŞMA
•
24 adet kronik afazi hastası 4 ay boyunca haftada 5
saatlik grup terapisi ve kontrol arasında rastlantısal olarak dağıtılmıştır.
•
Tedavi grubundakiler 2 ve 4 ayları içinde diğer
hastalara göre daha çok ilerleme kaydetmiştir.
•
Kronik afazi tedavisinde grup terapisinin etkinliğine
karşı yeterli kanıt (iyi kalitedeki 1 RCT ye dayanılarak) bulunmuştur.
•
Afazinin grafik ( yazılı) elementlerindeki gelişim
için grup terapisinin gelişmeye daha az
katkı sağladığı (iyi kalitedeki 1 RCT ye dayanılarak) bulunmuştur.
•
Grup terapisine katılmanın iletişim yeteneğini
güçlendirdiğine dair kısıtlı kanıt bulunmuştur.
d)
Konuşma
Eğitimi / İletişim Partnerleri
•
İletişim, sosyal katılım için önemlidir ve ilişki
kurma ve sürdürme, fikir ve görüşleri paylaşabilme, ve plan yapabilme gibi
sosyal fonksiyonlarda önemli bir rol oynar.
•
Afazik sosyal çerçeve içinde, konuşma ğitimi veya
iletişim partneri çalışması sohbete erişim için yollar yaratabilir.
•
Simmons-Mackie ve diğerleri (2010) iletişim partneri
eğitiminin iletişim aktivitelerini/ katılımını geliştirdiğine dair sistematik
araştırmalar sonucunda etkili kanıt bulmuştur. İletişim partneri eğitiminin,
eğer eğitimli bir partner ile çalışılıyorsa, kronik afazi içinde iletişimi
güçlendirme konusunda etkili olabileceği düşünülmektedir.
ÇALIŞMA
•
York-Durham Afazi Merkezinin topluluk bazlı programı.
•
35 hasta ve 12 aile tedavi sonrasında refah seviyesi
olarak iyileşme göstermiştir.
•
Topluluk bazındaki afazi terapilerinin hastalara ve
ailelerine yardımcı olduğu düşünülmektedir.
ÇALIŞMA
Kagan
A, Black SE, Duchan JF, Simmons-Mackie N, Square P. “Yetişkin Afazi
Hastaları için Destek Konuşmaları”nı kullanarak Eğitimli Gönüllülerin Konuşma
Partneri olması (SCA) : Kontrollü Denem.
Journal of Speech,
Language and Hearing Research 2001; 44:624-637.
•
40 adet gönüllü, destek konuşma eğitimi ve video
görüntülü afazi hikayeleri arasında rastlantısal olarak atanmıştır ve
sonrasında aileleri de hafiften ciddi dereceye kadar olan inme sonrası afazi
hastaları arasında dağıtılmıştır.
•
SCa eğitimi almış gönüllüler, eğitimli partner ve afazi bireysel (yeterli
kanıt) içinde gelişmiş konuşma yeteneği
ile ilişkilendirilir.
•
Kısıtlı Kanıt: SCA eğitimli konuşma partneri iletişime
erişme ve sosyal katılım konusunda gelişmeye yardımcı olabilir.
e)
Bilgisayar
– Bazlı Tedavi
• Bilgisayar – bazlı afazi terapisi terapinin
yoğunluğunu arttırmak için toplu bir uygulama olarak düşünülebilir (Doesborgh
ve diğerleri 2004; Katz & Wertz 1997).
ÇALIŞMA
Doesborgh
SJC, van de Sant-Koenderman MWME, Dippel DWJ, van Harskamp F,
Koudstaal PJ, Visch- Brink EG. İstek üzerine Belirtiler: Çoklu İpucu
Yetkinliği, Kelime bulma terapisi için Bilgisayar Programı. Aphasiology 2004;
18:213-222.
•
18 afazi hastası inme sonrasında bozukluk-odaklı güçlü
müdahaleler gördü.
•
Tedavi görmemek ve 10-11 saatlık bilgisayar program
destekli tedavi arasında rastlantısal olarak dağıtılmışlardır.
•
Dil kullanım yeteneğindeki bozulmalar da gelişme
görülürken, fonksiyonel iletişim yetenekleri ile ilgili gelişme görülmemiştir.
Katz RC, Wertz RT.Yetişkinlerde Kronik Afazi
Hastalarının Bilgisayar Yardımı ile Okuma Yeteneği için Tedavinin Etkinliği.
Journal of Speech, Language and Hearing Research 1997; 40:493-507.
•
RCT, 55 adet
afazi hastasını inme başlangıcından en az bir yıl sonar incelemiştir.
•
6 ay boyunca haftada 3 saat olmak üzere, bilgisayar
okuması, simulasyonu veya kontrolü tedavileri ile karşılaşmışlardır.
•
Bilgisayae okuma > simulasyon> kontrol.
f)
Sınırlama-İndirgenmiş
(Sİ) Afazi Terapisi
• Kronik afazi hastaları jest kullanımı, çizim, veya
iletişimsel sözcüklerin kullanımı gibi az çaba gerektiren ve en erişilebilir
olan iletişim kanallarını -kolaylıkla üretebileceklerini/ yapabileceklerini
bildikleri için- kullanırlar.
Sınırlama İndirgenmiş Afazi Terapisi 3 Temele Dayanır:
1.
Kısa aralıklar için yoğun Pratik.
2.
Kısıtlamalar, hastalar tarafından kaçınılan
aksiyonların kullanılmasını sağlamak için kullanılır.
3.
Terapi günlük hayatta kullanılan aktivitelere odaklı
olarak yürütülür.
Pulvermuller F, Neininger B, Elbert T, Mohr B,
Rockstroh B, Koebbel P, Taub E. İnme Sonrası Afazinin Sınırlama- İndirgenmiş
Terapisi. Stroke 2001; 32:1621-1626.
•
17 hastanın RCT si, 2 hafta boyunca günde 3 saat
olarak yapılan Sİ ve geleneksel 4
haftalık günde 3 saat olan terapi ile karşılaştırıldı.
•
Sİ hastalar daha ileri gelişme gösterdi.
•
Kronik afazi hastalarında kısa bir zamanda, güç kullanılan afazi tedavisi dilsel gelişim
yönünden daha çok gelişme gösterdi (yeterli kanıt).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder