İnme Sonrası Bilişsel Rehabilitasyon
Zihinsel
rehabilitasyon için yapılan müdahaleler genel olarak aşağıdaki şekilde
sınıflandırılabilir:
1.
Direkt
iyileştirme / zihinsel yetenek eğitimleri
2.
Telafi
edici strateji eğitimleri
Zihinsel
rehabilitasyon için yapılan müdahaleler şunları hedefler:
2.
İçsel Telafi edici bilişsel mekanizmalar ile zarar görmüş nörolojik sistemler için yeni
zihinsel aktivite biçimlerinin edinilmesi
3.
Dışsal
yardımlar, çevresel yapılanma ve yardımlar gibi dışsal telafi edici mekanizmalar ile yeni zihinsel aktivite
biçimlerinin edinilmesi.
4.
İnsanların,
zihinsel yetersizliklerini uyumlu hale
getirmelerine yardım eder.
Bilişsel rehabilitasyonun kanıtları:
•
Birçok
bilişsel rehabilitasyon, inme ve
travmatik beyin yaralanması geçirmiş bireylerden oluşan heterojen bir nüfus
üzerinde yapılmıştır. Sonuç olarak, zihinsel rehabilitasyon müdahaleleri küçük
ama önemli tedavi yöntemleri olarak görülür.
•
En
güncel görüş Cicerone ve diğerleri (2011) tarafından verilmiştir ve Afazi ve apraksi için yapılan müdahalelerden
olan görsel ve konumsal rehabilitasyonu
kanıtlamaktadır.
•
Uygulama
standartlarına olan öneriler aşağıdaki gibidir (Cicerone ve diğerleri 2011) :
o Sağ hemisferdeki
felçler için: sol görsel ihmal için görsel tarama
o Sol hemisferdeki
felç için : afasi için zihinsel-dilsel
müdahaleler, apraksi için belirli jestsel veya stratejik eğitim
Dikkat, Hafıza, Yürütücü İşlevler için Bilişsel Rehabilitasyon
Dikkat için İyileştirme
•
Uyarıcı-cevap
Yaklaşımında, çoğu müdahaleler alıştırma be pratiğe güvenir.
•
Hızlandırılmış
görevler sırasında edinilen kazanımlar, hızlandırılmamış görevlerdekinden daha
az kalıcıdır.
•
Kompleks
ve seçici ve dağılıcı dikkat gerektiren
görevler, basit ve tek konuya yönelik görevlere göre daha
faydalıdır.
•
Görsel
Dikkat Kazanımı için yolda yapılan sürüş test performansları için orta derecede bir kanıt bulunurken diğer
dikkat tesleri hakkında bir kanıt bulunmamaktadır.
•
Orta
derecede kanıt: Dikkat Süreç Eğitimi felç sonrası dikkat eksikliklerini tedavi
edebilir. Sınırlı Kanıt : Bilgisayar yardımlı dikkat
eğitimleri belirli alanlarda dikkat performansını arttırabilir.
ÇALIŞMA
•
84
adet hemisferik inme geçirmiş ve araç kullanmaya devam etmek isteyen hasta (6
aydan kısa bir sürede) rastlantısal ve her birinde 20 seans olacak şekilde
görsel algılama hızında, dağılmış dikkat gerektiren, seçici dikkat gerektiren
ve bilgisayar yardımlı görsel algılama eğitimlerine dağıtılmıştır.
•
Yoldaki sürüş testinde gelişimleri arasında
önemli bir değişiklik gözlenmemiştir.
ÇALIŞMA
Barker-Collo SL, Feigin VL, Lawe CM, Parag V, Senior H, Rodgers A.
Dikkat Süreç Eğitimi ile İnme Sonrası oluçan Dikkat Eksikliklerini Azaltmak :
Rastgele oluşturulmuş Kontrollü Eğitim.
Stroke 2009; 40:3293-3298.
•
Nörofizyolojik
değerlendirmeler sonucunda, dikkat eksikliğine sahip 78 adet akut inme hastası
belirlendi. Katılımcılar, sadece standart tedavi ve standart tedaviye ek olarak
30 saatlik Dikkat Süreç Eğitimi (DSE) almak arasında rastgele dağıtıldı. DSE eğitimi toplam 4 hafta boyunca her seans
1 saat olucak şekildedir. İlk bulgular Görsel ve İşitsel Devamlılık Performansı
Eklenmiş Test (GİD-PET) Tam-Ölçekli Dikkat Bölümüdür.
•
Müdahale
grubundaki hastalar kontrol grubundaki hastalara oranla ilk sonuçlar bazında
daha gelişmiş performans sergileri (p< 0.05). İki grup arasında başka bir
farklılık gözetilmedi.
•
Hafıza Kayıplarının İyişeltirilmesi
•
Telafi
edici stratejilerin beyin yaralanmaları sonrasında oluşan hafıza olaylarını
güçlendirmekteki etkisi yönünde güçlü kanıtlar mevcuttur.
•
İmgesel
bazlı eğitimler ve yardımcı elektronik aletlerin kullanılması stratejiler
arasındadır.
•
Göreceli
olarak, inme geçirmiş katılımcı sayısı azdır.
•
Yürütücü
İşlevlerin ve Problem Çözmenin İyileştirilmesi
•
Yönetsel
fonksiyon, “amaca yönelik, direk ve kasıtlı davranışları belirleyen birleşik
zihinsel süreçler ve günlük fonksiyonların düzenli bir şekilde yerine getirilmesini
organize eden” fonsiyonlar olarak tanımlanır (Cicerone ve diğerleri 2000).
•
Etkilenen
fonksiyonlar arasında; amaç üretme kabiliyeti, davranış başlatma, aksiyonun
sonuçlarını kestirebilme, mekansal/geçici/olgusal/mantıksal sonuçlara göre
davranışları organize etme ve planlama, belirli çerçeveler ve görevler için
davranıları izleme ve formülize etme sayılabilir (Cicerone ve diğerleri 2000).
•
Cicerone
ve diğerileri (2011) TBI ‘ ya sahip hastaları içeren 17 adet yönetsel fonksiyon
çalışmasını incelemiştir. İncelemede inmeli hastaların çalışmaya dahil
edilmediği görülmüş (Chung ve diğerleri 203) ve inme sonrası yönetsel
fonksiyonların zihinsel rehabilitasyonunu etkilediğine dair yetersiz kanıt
bulunmaktadır.
ÇALIŞMA
Chung CSY, Pollock A, Campbell T, Durward BR, Hagen S. İnme Geçirmiş
veya İlerlemesi Yavaş olan Beyin Darbesi olan Yetişkinlerde Yönetsel
Fonksiyonlara Yönelik Zihinsel.
Cochrane Database of
Systematic Reviews 2013, Issue 4. Art. No.: CD008391.DOI: 10.1002/14651858. CD008391.pub2.
•
19
çalışma (907 Katılımcı) bu incelemenin kriterlerini karşılayabilmiştir. 13 adet
çalışma (770 katılımcı) meta analizde kullanışmış (417 travmatik beyin
yaralanması, 304 inme, 40 diğer beyin yaralanmaları) ve eklenmeyen müdahale gruplarındaki
– üç ve dört çalışma grubundan- katılımcıların çıkarılması ile sayı 660 a
düşürülmüştür.
•
Çalışmacılar
, yönetsel fonkisyonlar üzerinde zihinsle rehabilitasyonun etkisine dair
genelleştirilebilir sonuçlara ulaşmak veya ikincil sonuç ölçümleri için yeterli derecede önemli kanıt
bulamamıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder