8 Ağustos 2015 Cumartesi

PARKİNSON HASTALIĞINDA BİLİŞSEL İŞLEVLER VE KOGNİTİF REHABİLİTASYON


 Parkinson Hastalığı Bilişsel disfonksiyon;
 Parkinson Hastalığının (PH) seyrinde, anlamlı olarak engellilik haline, bakıcı için zorluğa ve hayat kalitesinin azalmasına yol, açan motor olmayan bir özelliktir.

PH’de genel olarak

Yönetici işlevlerde bozukluk

Görsel-mekansal işlevlerde bozukluk

Kısa süreli hafızada bozukluk

En erken dönemlerde bile hastaların üçte birinde bilişsel bozukluk görülmektedir.

Demans görülmeyen hastaların %50’si hafif bilişsel bozukluk göstermektedir

Bilişsel eksiklikler;

-iş ile ilişkili görevlerde,

-günlük yaşam aktivitelerinde

bireyin bağımsızlık seviyesine katkıda bulunan diğer aktivitelerdeki performans bozulmalarının görülmesiyle fark edilir.

        Örneğin; güvenlik, finansal planlama ve faturaların ödenmesi, araba sürme ve iş ile ilgili performans, yönetici işlevlerde bozulmalar gösteren hastalarda mevzu bahis olabilmektedir

Bilişsel Rehabilitasyon

-Fonksiyonel bozulmayı azaltıcı ve günlük hayata adapte edici, aktivitelere bağlılığı arttırıcı olarak düzenlenmiş, bilişsel bozukluğu olan bireyler için davranışçı tedavi yaklaşımıdır.

-Görsel-mekansal farkındalık,

Dikkat,

Çalışma belleği,

Yönetici işlevlerin de dahil olduğu belli bilişsel alanlardaki ilerlemeleri hedefler.

 

Bilişsel Rehabilitasyon Stratejileri

Yeniden Kazandırıcı

Gerileme olmadan önceki seviyeye yaklaşmak için.

Teknikler

Aralıklı alma

Kaybolan ip uçları

Bilgisayarlı egzersizler

Tekrarlayan telkinler

Hafıza ve dikkati geliştirme, uzaktaki hafızayı geri çağırma

Bilişsel Rehabilitasyon Stratejileri  II

Dengeleyici Teknikler

1-Bilgiyi organize etmek için geri çağırma

2-Öğrenmeyi geliştirici stratejiler

3-Öz-yönetim taktikleri için yönergeler

4-Bir çok duyu kullanarak öğrenme

5-Geri kazanımı geliştirme

6-Gittikçe artan zorlukta davranışlar öğrenmek için yöntemsel alıştırmalar

7-Hafıza defterleri veya takvimler gibi geri çağırmayı arttırıcı harici ipuçları

 

Yapılan Araştırmalar

 

1. Sinforiani ve ark., 2004

20 ayakta tedavi gören idiopatik Parkinson hastası

Müdahale: Dikkati geliştirme,

 

-soyut akıl yürütme

-görsel-mekansal yeteneklere odaklanan bilgisayarlı bilişsel rehabilitasyon programı

Sinforiani ve ark., 2004

Sonuçlar:

Bilişsel eğitim sonrası, sözel akıcılık, anlık ve gecikmeli mantıksal bellek ve görsel-mekansal muhakeme anlamlı olarak gelişmiştir. Bu kazanımlar 6 ay sonrada korunmuştur

-Kısa süreli bellek, bağlam değiştirme veya ketlenme ölçümlerinde bir farklılaşma olmamıştır.

-Bulguların genellenmesi hususunda

 

Küçük örneklem

Kontrol grubunun eksikliği

Yatarak tedavi alan hasta düzenlemesinin olmaması

Günlük işlev ölçümlerinin olmaması çalışmayı sınırlandırmaktadır.

      2. Mohlman, Chazin ve Georgescu, 2011

 (MMSE) puanı 23’ten büyük olan idiopatik Parkinson hastaları ile Dikkat İşleyiş Eğitimi geçerlik çalışmasında küçük bir açık çalışma yapmışlardır.

14 katılımcı programı tamamlamıştır.

Müdahale:

Deneme egzersizleri

Alıştırma sayfaları

Yüz yüze eğitimler

Ev ödevleri

Sonuçlar:

Katılımcıların

      Digit Span Backward,

Stroop Color Word Test,

Trail Making B

Controlled Oral Word Association Test’lerini içeren yönetici işlevler ölçümlerinde ilerleme gösterdikleri belirtilmiştir.

Sınırlamalar

küçük örneklem

çalışma tasarımı

minimal sonuç ölçümleri

kontrol grubu  eksikliği

uzun süreli takip eksikliği

3. Sammer ve ark., 2006

Bilişsel rehabilitasyon grubu: 12 hasta

Standart tedavi,kontrol grubu: 14 hasta, random atama.

Müdahale: 10 seans

      görev arama

      Matrisler

      yap-bozlar

      konuşma üretimi

      resim tamamlama ve hikaye anlatma

Sonuçlar:

Eğitim grubundaki hastalar,premorbid zeka, duygudurum, yaş, dopaminerjik ilaçlar ve hastalığın şiddeti kontrol edildiğinde kontrol grubuna göre yönetici işlevlerde gelişme kaydetmiştir.

Ek olarak; bilişsel eğitim alan hastalar tedavi öncesi temel skorlarını korurken, standart tedavi kolunda çalışan bellek performansı düşmüştür.

Sınırlamalar:

küçük örneklem

kazanımların korunmasına dair uzun dönem değerlendirme eksikliği

çalışmanın, tedavinin yatılı hastane ortamının dışında günlük hayata genellenmesine katkı sağlayıp sağlamadığına işaret etmemesi

4. Paris ve ark., 2011

MMSE puanı 23’den büyük 33 idiopatik Parkinson hastası

Katılımcıların %50’si Hafif Bilişsel Bozukluk (HBB) kriterlerini karşılamakta.

Bilişsel Eğitim grubuna karşılık Konuşma Terapisi grubu

Müdahale: 4 hafta

      Sonuçlar:

      BEG’deki 18 katılımcı:

      dikkat

      bilgi işleme,

görsel bellek,

sözel akıcılık,

görsel-inşa

yönetici işlev ölçümlerinde gelişmiş performans göstermişlerdir.

HBB’li ve HBB’siz katılımcılar tedavi süresince eşit oranda gelişim göstermiştir.

Sınırlamalar

Uzun dönemli değerlendirmeler bulunmamaktadır.

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder